De wetenschappelijke inhoud van deze master is gebaseerd op het theoretisch onderzoek naar tweedetaalverwerving, meertaligheid en geletterdheidsontwikkeling. Daarbij is er veel aandacht voor de mogelijkheden om de taalverwervingsprocessen te versnellen door middel van onderwijs en leermiddelen. Ook staan we stil bij de gevolgen van meertaligheid en laaggeletterdheid voor individu en maatschappij.
Je zult in deze master veel aandacht besteden aan het beleid en de praktijk van het Nederlands als tweede taal en meertaligheid. Hierbij bestrijk je het gehele onderwijsveld: van peuteropvang tot en met volwasseneneducatie. Je bestudeert de verschillende benaderingen en opvattingen in het NT2-onderwijs en de wijze waarop deze gestalte krijgen in het (taal)beleid van scholen, gemeentes en overheidsinstellingen.
In het NT2-onderwijs spelen uiteraard enerzijds het beschikbare onderwijsmateriaal (boeken, et cetera) en anderzijds de leerkracht als bewaker van het didactisch proces een grote rol. Daarom wordt er in afzonderlijke vakken aandacht besteed aan deze twee factoren. Ook is er de (optionele) onderwijs- en ontwikkelstage, waarin je ervaring opdoet met lesgeven in het Nederlands als tweede taal en je eigen lesmateriaal ontwikkelt en uitprobeert. De onderwijs- en ontwikkelstage is een voorwaarde voor het verkrijgen van het certificaat ‘Competent NT2 docent’.
Hieronder vind je een lijst met aanbevolen masterkeuzevakken. Overige masterkeuzevakken staan onder het subkopje "keuzeruimte" in de studiegids. - Literature in the Classroom - Wetenschapscommunicatie Neerlandistiek - Language Acquisition and Disorders 1 - Taalverandering en taalvariatie